Contractmanagement

Met onze vergaande kennis zorgen wij voor uitstekend contractmanagement

Contractmanagement

Contractmanagement

Als je een contract hebt afgesloten met je leverancier, wil je ook dat deze goed wordt uitgevoerd. Door de juiste aandacht en met onze vergaande kennis zorgen wij voor uitstekend contractmanagement.

Wat is contractmanagement?

Onder contractmanagement vallen alle voorkomende zaken die betrekking hebben op de dienstverlening van jouw leveranciers. Bijvoorbeeld het bewaken van de kwaliteit, het op tijd leveren van de diensten, factuurcontrole en communicatie met de leverancier. We kunnen ook de onderhandelingen voor je voeren, zoals het opnieuw vaststellen van de (jaarlijkse) prijsafspraken en leveringsvoorwaarden.

Met contractmanagement van Alpha ontvang je een basispakket met diensten waar je mee te maken krijgt. Daarnaast is het mogelijk om te kiezen voor een uitgebreider pakket waarin maatwerkafspraken zijn gemaakt die volledig zijn aangepast op de specifieke situatie van jouw organisatie. De belangrijkste elementen in het basispakket van Alpha zijn:

  • Periodiek overleg;
  • Factuurcontrole;
  • Bijhouden van mutaties en het opstellen van daarbij behorende mutaties;
  • Ondersteuning bij calamiteiten;
  • Controleren van de KPI’s;
  • Beoordeling van leveranciers;
  • Beoordelen managementinformatie;
  • Gevraagd (en ongevraagd) advies leveren;
  • Beoordelen offertes;
  • Begeleiding van A tot Z.

Contractmanagement door Alpha

Door goed contractmanagement haal je maximaal rendement uit je contracten en daag je je leveranciers uit om steeds maximaal te blijven presteren. Een gebrek aan goed contractmanagement, leidt tot gemiste kansen, verminderde prestaties en een onnodige toename van kosten.

Het beheren van het contract met je facilitaire dienstverlener kost tijd en energie. Zo moeten afspraken worden gecontroleerd, eventuele klachten worden afgehandeld, contracten moeten soms worden aangepast en het is verstandig om de dienstverlening regelmatig te evalueren. Allemaal tijd die je niet aan je organisatie kunt besteden. Vaak vergt contractmanagement specifieke kennis die je misschien niet (meteen) in huis hebt. Maar geen nood, onze deskundige contractmanagers staan voor je klaar.

We verzorgen alle communicatie en werkzaamheden die nodig zijn om de overeenkomst te beheren. Zodat jij je niet meer druk hoeft te maken om je lopende contracten. De werkzaamheden worden compleet, correct en binnen vastgestelde tijd afgerond. Je kan van ons ten allen tijde een proactief advies verwachten.

Spendanalyse

Een spendanalyse geeft informatie over de inkoopuitgaven van een organisatie. Het is vaak de basis voor het professionaliseren van de inkoop. Een ander doel van de spendanalyse is het monitoren van veranderingen.

Op basis van de uitkomsten van de spendanalyse kijken we samen met jou naar de vervolgstappen om je inkoop te professionaliseren. Dit doen we door aanbieders op prijs en kwaliteit te vergelijken, pakketten te bundelen en inkooptrajecten efficiënter in te richten.

Met een analyse van de leveranciers, verschillende categorieën en grootgebruikers wordt inzichtelijk gemaakt hoe en waarop er eventueel besparingen gerealiseerd kunnen worden. Als een bepaalde categorie bijvoorbeeld veel kleine leveranciers bevat, dan kan er vaak makkelijk bespaard worden door de inkoop te bundelen en onder te brengen bij één of enkele leveranciers.

Spendrapportage

Als we de data van de spendanalyse hebben opgeschoond en voorzien van categorieën, maken we een spendrapportage gemaakt worden. Denk hierbij aan de volgende gegevens:

  • Totaal aantal leveranciers en facturen;
  • Ranking van de leveranciers;
  • Verdeling van de categorieën in subcategorieën;
  • Verdeling van de spend naar business unit of profitcenter;
  • Een spreidingsdiagram waarbij elke categorie wordt afgezet in aantal leveranciers en transactiegrootte.

Het is belangrijk om de spendrapportage kwalitatief te beoordelen. We beoordelen of de leveranciers bekend voorkomen, of er geen leveranciers missen en wie de belangrijkste leveranciers zijn.

Op basis van de uitkomsten van de spendanalyse kijken wij samen met jou naar de vervolgstappen zodat jouw inkoop professionaliseert. Zo zullen we op basis van (Europese) aanbestedingsregels bepalen welke contracten opnieuw aanbesteed moeten worden en op welke wijze.

Aanbestedingskalender

Tijdens een aanbestedingstraject wordt er, in overleg met jou, een aanbestedingskalender samengesteld voor de komende drie jaar zodat je voorbereid bent op de komende aanbestedingen. Deze kalender geeft inzicht in je inkoopprocessen en de acties die moeten plaatsvinden om je contracten actueel en up-to-date te houden.

Contactinformatie

Ontdek wat Alpha voor jou kan betekenen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via onderstaande gegevens of vul het formulier in. Wij nemen dan contact met je op.
Logo van Alpha Adviesbureau
  • Pieter Sneeuwplein 12
  • 9641 KA Veendam
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Kvk Groningen: 02037553

Contact

Vul een naam in...
Vul een (geldig) e-mailadres in...
Vul een (geldig) telefoonnummer in...
Vul een vraag of opmerking in...
Ben je een robot?

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van Alpha?
Vul hieronder jou gegevens in en wij sturen je onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op facilitair gebied.
Vul een naam in...
Vul een (geldig) e-mailadres in...
Invalid Input
Je kunt ons natuurlijk ook even bellen 085 200 3991
Copyright© 2021 Alpha. Realisatie: 1609Bold & Internetbureau Praes