Contractmanagement

Wanneer een inkooptraject is afgerond en je een contract hebt afgesloten met je leverancier, wil je uiteraard optimaal rendement en resultaat van je nieuwe contract. Door de juiste aandacht en borging van de afgesproken prestatieafspraken in combinatie met onze ervaring en vergaande expertise zorgen wij voor uitstekend contractmanagement.

Contractmanagement bestaat uit twee onderdelen: contractbeheer en prestatiemanagement.

Contractmanagement door Alpha

Door goed contractmanagement haal je maximaal rendement uit je contracten en daag je je leveranciers uit om constant maximaal te blijven presteren. Een gebrek aan goed management, leidt tot gemiste kansen, grotere risico’s, verminderde prestaties en een onnodige toename van kosten. Het beheren van contracten met jouw facilitaire dienstverleners kost echter wel tijd en energie. Je moet afspraken controleren, klachten afhandelen, contracten moeten soms worden aangepast en de dienstverlening moet worden geëvalueerd. Allemaal tijd die je niet aan je organisatie kunt besteden.

Wij kunnen je helpen met het opzetten van contractbeheer en contractmanagement binnen je organisatie, maar kunnen ook het contractbeheer en/of contractmanagement oppakken voor één of meerdere facilitaire segmenten binnen jouw organisatie. Indien het gaat om één of meerdere facilitaire segmenten, kunnen wij je helpen met contractmanagement over een gehele contractperiode of bijvoorbeeld alleen met de implementatie in het eerste half jaar van een contract.

Wat is contractmanagement?

Contractmanagement gaat een stap verder/dieper: je combineert contractbeheer met prestatiemanagement en relatiebeheer. Doel van contractmanagement is om ervoor te zorgen dat de afgesloten contracten volledig worden benut en leveranciersprestaties continu verbeterd/geoptimaliseerd worden.

Waarom contractmanagement?

Door goed contractmanagement uit te voeren haal je maximaal rendement uit je contracten en daag je je leveranciers uit om steeds maximaal te blijven presteren. Bij het niet uitvoeren van  contractmanagement, wordt een leverancier niet getoetst ten opzichte van verwachtingen/afspraken en dus niet (tijdig) bijgestuurd. Dit leidt in veel gevallen tot extra kosten, verhoogde risico’s, procesverstoringen of mindere prestaties en dus ontevredenheid bij de eindgebruiker.

 

Het resultaat van contractmanagement

Het resultaat van goed contractmanagement is dat de contractdoelstellingen worden behaald en de benodigde en betaalde diensten/leveringen in lijn liggen met de gecontracteerde en de geleverde diensten. Deze vraag is dus eigenlijk te beantwoorden met een nieuwe vraag: ‘wat is ongestoorde bedrijfsvoering waard?’

Contractmanagement levert grip en duidelijkheid op, middels:

  • de continue bijsturing op een contract zodat de levering/dienst altijd bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen en passend blijft in veranderende omstandigheden;
  • belanghebbenden zijn in kaart gebracht en worden tijdig en juist geïnformeerd;
  • de risico’s zijn in beeld en worden proactief geminimaliseerd;
  • duidelijkheid in verplichtingen van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer;
  • bewaking van geplande t.o.v. de werkelijke kosten;
  • wie overlegt wat, wanneer, met wie?
    (bijvoorbeeld prestaties in de afgelopen periode, contractwijzigingen, ontwikkelingen bij opdrachtgever/opdrachtnemer, uitkomsten van tevredenheidsmetingen, status en kwaliteit van diensten/leveringen, facturatie/indexering).
Onze diensten in contractmanagement
  • beoordelen van offertes a.d.h.v. contractuele afspraken;
  • leveranciersbeoordeling;
  • beoordelen van managementinformatie;
  • controleren van de Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s)/prestatieafspraken;
  • periodiek overleg (zowel op tactisch als op strategisch niveau) met opdrachtgever en leverancier waarin onder andere wordt besproken:
    • de algemene tevredenheid van beide partijen
    • de afgesproken KPI’s/prestatieafspraken (eventueel door middel van managementrapportages) ten opzichte van geleverde prestaties
    • de kwaliteit van de dienstverlening
    • contractaanpassingen
    • financiële zaken omtrent het contract
    • planning met betrekking tot taken voor de komende periode;
  • gevraagd (en ongevraagd) advies leveren, bijvoorbeeld over de actualiteit van het contract ten opzichte van huidige marktontwikkelingen;
  • ondersteuning bij calamiteiten.

    Contactinformatie

    Ontdek wat Alpha voor jou kan betekenen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via onderstaande gegevens of vul het formulier in. Wij nemen dan contact met je op.
    Logo van Alpha Adviesbureau
    • Pieter Sneeuwplein 12
    • 9641 KA Veendam
    • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    • Kvk Groningen: 02037553

    Contact

    Vul een naam in...
    Vul een (geldig) e-mailadres in...
    Vul een (geldig) telefoonnummer in...
    Vul een vraag of opmerking in...
    Ben je een robot?

    Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van Alpha?
    Vul hieronder jouw gegevens in en wij sturen je onze nieuwsbrief met de laatste ontwikkelingen op facilitair gebied.

    Je kunt ons natuurlijk ook even bellen 085 200 3991
    Copyright© 2024 Alpha. Realisatie: 1609Bold & Internetbureau Praes