Het resultaat van goed contractmanagement is dat de contractdoelstellingen worden behaald en de benodigde en betaalde diensten/leveringen in lijn liggen met de gecontracteerde en de geleverde diensten. Deze vraag is dus eigenlijk te beantwoorden met een nieuwe vraag: ‘wat is ongestoorde bedrijfsvoering waard?’
Contractmanagement levert grip en duidelijkheid op, middels:
- de continue bijsturing op een contract zodat de levering/dienst altijd bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen en passend blijft in veranderende omstandigheden;
- belanghebbenden zijn in kaart gebracht en worden tijdig en juist geïnformeerd;
- de risico’s zijn in beeld en worden proactief geminimaliseerd;
- duidelijkheid in verplichtingen van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer;
- bewaking van geplande t.o.v. de werkelijke kosten;
- wie overlegt wat, wanneer, met wie?
(bijvoorbeeld prestaties in de afgelopen periode, contractwijzigingen, ontwikkelingen bij opdrachtgever/opdrachtnemer, uitkomsten van tevredenheidsmetingen, status en kwaliteit van diensten/leveringen, facturatie/indexering).