Het is alweer 10 jaar geleden dat ik Alpha Adviesbureau heb mogen overnemen van de eerste eigenaar, Rien de Koning. Hier ben ik hem nog altijd erg dankbaar voor. Ik heb geen enkele seconde spijt gehad van deze keuze; het bieden van maximale hospitality en daarmee het helpen van andere organisaties en mensen is waar ik erg blij van word.
Hoe is het begonnen
Ik bracht een offerte langs voor een aanbesteding schoonmaak bij Alpha en raakte in gesprek met Kirsten de Jong. Alpha was op zoek naar een commercieel manager en ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging, hoewel ik indertijd geen ervaring had als manager. Ik werd dan ook afgewezen voor deze rol. Echter, de gekozen kandidaat trok zich terug, waardoor de vacature weer vrij kwam en Alpha toch voor mij koos en de functie werd aangepast naar commercieel medewerker. Iedereen blij en daar was het zaadje geplant voor mijn ondernemerschap. Het moest gewoon zo zijn!
Toen ging het snel!
Zo ging ik aan de slag en al snel ging het erg voortvarend met de opdrachten; Rien had er alle vertrouwen in dat Alpha in goede handen was. Na een grondige analyse en vele gesprekken met banken is het mij uiteindelijk gelukt om Alpha over te kunnen nemen en kijk daar: 1 januari 2012 heb ik mijn handtekening gezet en was het eigenaarschap een feit!
Van schoonmaakadviesbureau naar nu
In het begin van mijn eigenaarschap begeleidde Alpha enkel schoonmaakaanbestedingen. Wij waren toe aan nieuwe uitdagingen, de kunst van ondernemer zijn is namelijk om altijd te blijven ontwikkelen en innoveren. Zo heeft SKSG ons de opdracht gegund om alle aanbestedingen voor hen te mogen verzorgen. Door o.a. deze kans hebben wij naast schoonmaak ook ervaring opgedaan in andere productgroepen en zijn wij mede de expert geworden zoals wij dat nu zijn. We hebben inmiddels de materiedeskundigheid in huis om ons een adviesbureau te noemen die contract- en inkoopmanagement binnen het facilitaire werkveld beheerst.
Waar word ik blij van?
Gesprekken met coaches en mede ondernemers, lid zijn van netwerkclubs, het in dienst hebben (gehad) van goede collega’s in combinatie met een fantastische thuisbasis, hebben eraan bijgedragen dat ik met een gerust hart de laatste jaren Alpha (meer) los kan laten. Ik heb ervaren dat toegewijde, ervaren en enthousiaste medewerkers de basis is van een stabiele, energieke en professionele organisatie. Als eigenaar is het mijn taak dat iedereen maximaal ontzorgd en begeleid wordt in alles wat men aan het doen is, in goede en slechte tijden. Ik wil er altijd zijn, voor iedereen. Tevens houd ik iedereen voor dat het een kunst is om goed te leren verliezen, pas dan kun je een echte winnaar zijn. Zonder falen geen succes en blijf altijd bij jezelf met een stoïcijnse mindset, dat geeft rust. Dat is wat ik ook mijn kinderen probeer mee te geven.
De komende 10 jaar
Over 10 jaar bestaat Alpha 50 jaar. Ik ben ervan overtuigd dat wij dan weer mooie ontwikkelingen hebben meegemaakt waar ik wederom trots op terug zal kijken. Zo ben ik er van overtuigd dat artificial intelligence een belangrijke rol zal spelen in ons werkveld, contractmanagement nog belangrijker zal zijn en Alpha een bedrijf is waar jonge professionals zich kunnen ontwikkelen tot expert. In dit kader heb ik ook de keuze gemaakt om alvast een deel van mijn aandelen te verkopen aan Mitchel Vos. Voor hem een mooie kans om mee te groeien in het ondernemerschap en voor mij min of meer een zekerheid dat Alpha goed geborgd de toekomst tegemoet kan treden. Over een aantal jaar zie ik wel weer hoe de vlag er dan bij hangt: pluk de dag.
Ik dank alle opdrachtgevers voor het vele vertrouwen in Alpha en ik dank alle (ex-) medewerkers voor jullie buitengewone inzet! Op naar de volgende 10 jaar ondernemerschap!