De Nieuwe Kolk (DNK) in Assen ontvangt jaarlijks ruim 475.000 bezoekers in o.a. het theater, de bioscoop, de bibliotheek en de kantoorruimten. In deze tak van sport draait alles om beleving; schoonmaakonderhoud heeft veel invloed op de beleving. Begin 2022 is Alpha gevraagd de schoonmaakaanbesteding van A tot Z te begeleiden. Een bijzondere en mooie opdracht waarbij we je graag meenemen in de uitgangspunten van de aanbesteding.
Corona
DNK heeft een hectische tijd achter de rug; tijdens de coronacrisis konden geruime tijd geen activiteiten plaatsvinden. Dit heeft uiteraard impact gehad op de schoonmaak, zonder bezoekers is de dagelijkse vervuilingsgraad veel lager dan met bezoekers. Om die reden was DNK op zoek naar een flexibele partner. Deze flexibiliteit is gezocht in o.a. het opnemen van een flexibele schil m.b.t. personeel en een flexibel schoonmaakprogramma. Voor het theater wordt in plaats van het werken met een vast schoonmaakprogramma nu per maand de soort schoonmaakwerkzaamheden en frequentie vastgesteld; maatwerk dus. Indien een volgende sluiting komt beschikt DNK over een flexibel schoonmaakcontract waarbij er samen met de schoonmaakleverancier afspraken wordt gemaakt over de inzet.
Duurzaamheid
Voor DNK is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de aanbesteding; DNK besteedt hier zelf veel aandacht aan en verwacht dit ook van haar opdrachtgevers. In de aanbesteding hebben wij ervoor gekozen de inschrijvers de kans te geven om hier een eigen invulling aan te geven welke uiteraard aansluit op de beschreven opdracht.
Het resultaat is dat de winnende inschrijver in het klantportaal gaat bijhouden welke besparingen op het gebied van duurzaamheid gerealiseerd worden. De gehele dienstverlening wordt in kaart gebracht en wordt gemonitord; de gezamenlijke doelstelling is het realiseren van 5% CO2 reductie per jaar.
Daarnaast wordt er een start gemaakt met datagericht schoonmaken. Dit houdt in dat de schoonmaakmedewerkers werken met een app waarin zij per ruimte de vervuiling aangeven. Op basis van de verzamelde data wordt een inschatting gemaakt van de vervuilingsgraad en de bijbehorende schoonmaakwerkzaamheden per dag.
Gastvrijheid en uitstraling
De laatste belangrijke pijler in de aanbesteding is gastvrijheid en uitstraling; het visitekaartje voor DNK. Dit geldt daarmee uiteraard ook voor schoonmaakmedewerkers. In de aanbesteding hebben wij inschrijvers gevraagd hoe zij invulling geven/inspelen op deze belangrijke pijler.
Opdrachtnemer steekt de komende maanden veel tijd in het trainen van de schoonmaakmedewerkers op het gebied van hospitality. Naast het aanbieden van trainingen en opleidingen is ook aandacht voor de vitaliteit en gezondheid van de schoonmaakmedewerkers.
Gunning
Na het indienen van de casus zijn de drie beste leveranciers in de voorlopige tussenstand uitgenodigd voor een presentatie. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een winnaar van de aanbesteding: CSU mag de komende jaren de schoonmaakdienstverlening verzorgen voor de DNK.